Hade tänkt att cykla idag, men ett föredrag bjöd på dålig (dvs för lite protein, för små portioner) lunch, inget vatten och inget mellanmål så jag var ganska slut när jag kom hem. Dessutom visade sig rusningstrafiken från sin värsta sida, så det tog extra lång tid att komma hem.

Därför blev det ett HIIT pass http://en.wikipedia.org/wiki/High-intensity_interval_training istället.

Photo

HIIT, eller mer känt som tabata träning är egentligen inget annat intervaller. Här ovan ser du orginalupplägget. Tanken är att skapa en syreskuld (kör på 170% av VO2 max) i musklerna under de 20 sekunder man kör på max (och då menar jag verkligen max) för att sedan vila i 10 sekunder.

Detta var det upplägg som användes i de studier som Tabataträningen baseras på. Själv så kör jag oftare ett upplägg med 45/15, då jag tycker det är betydligt jobbigare.

Passet idag var baserat på knäböj, utfall, ryggresning, armhävningar och situps som körs i den ordningen. När situpsen är avklarade börjar jag om med knäböjen så att jag kör alla övningar tre gånger.

Det tar 15 minuter och är sjukt jobbigt. Effektivare, enklare, billigare, och mer tidseffektivt får man leta efter. Självklart kan man ju lägga till andra övningar.

3 gånger i veckan skall jag köra den träningen nu fram till Sömnlös.

Join the Conversation

2 Comments

  1. Tack. Skall börja med planeringen för dygnet nu i helgen tänkte jag. Har ni kollat upp hur länge det är mörkt?

Leave a comment

Leave a Reply

%d bloggers like this: