Ändra köpvanor – ett socialt experiment #andravanor

Jag håller på att utsätta mig själv för ett socialt experiment (som jag hittat på själv).

buy more stuffDet är ganska enkelt att fastna i konsumtionsmönster utan att tänka på det. Det blir en kaffe här, en lunch där, en fika där och så vidare. Till slut så är det en hel del pengar som försvinner i vanor, och eftersom vår hjärna är hårdkodad att hitta enklast möjliga vägen och hålla fast vid den så blir det snabbt svårt att ta sig ur köpvanorna med.

För min del så är det inte en motreaktion mot black friday, cyber monday och julhandeln, utan snarare ett sätt för mig att visa för mig själv vilka summor som försvinner på onödigheter och som kan användas på annat.

Modellen för att ändra köpvanor

Jag valde ät och drickbart och köpvanor kring det. Frukost kan jag fixa själv hemma, eller så gör jag det enkelt för mig och köper en macka på bageriet. Fixar jag frukosten själv är det plus i kassakistan. Köper jag något är det minus i kassakistan. Samma sak med lunch, fika, middag etc etc.

Det som jag kan fixa själv men låter latheten styra det blir minus.

Hur fungerar det rent praktiskt att ändra köpvanorna

Varje gång  det blir plus eller minus i kassan skriver jag upp det. För att tydliggöra det skriver jag vad jag gjorde och hur jag gjorde. Till exempel kan en frukost se ut så här:

Åt en energibar istället för att köpa frukost på bageriet + 25 kr

Jag skriver alltså först vad jag valde, istället för det enklare/dyrare alternativet. Sedan noterar jag prisskillnaden. Plus eller minus i kassakistan? Skriv det!

I slutet av dagen summerar jag dagens + och -. Vad blev dagens subtotal?

Resten av veckan fortsätter på samma sätt Plus och minus i kassakistan noteras och summeras.

På söndag kväll är det dags att räkna ihop totalen. Vad blev det? Första veckan är det lätt att hålla fokus och köra stenhårt. Därför skall du belöna dig själv!

Första Veckans Belöning

Du skall ta den mängden pengar som du sparade första veckan och lägga undan dem. Du skall lägga dem på en plats somvi kallar skattkistan! Endera tar du kontanter och stoppar i ditt hemliga gömställe (skattkistan) eller så skapar du ett nytt konto hos banken som du döper till “drömkontot”, “Jaktpengar”, “Krogbesök” eller vad du nu tycker är viktigt 🙂

Du skall alltså inte konsumera pengarna nu, du skall ha kvar dem så att du kan se resultatet av ditt hårda slit*.

 

Kan denna enkla modell få dig att fortsätta ytterligare en vecka? Sporrar det dig att se hur mycket du kan lagra i kassakistan? Troligen.

Kör en vecka till och se hur den gick. Utvärdera efter det och kör två veckor till. Efter denna period så skall du skriva ned vad du förändrat, hur du förändrat det och om du saknar det du förändrat. Nu är det upp till dig att välja.

Vill du glädjas över din framgång och behålla dina nya vanor, är det några “latmaskvanor” du vill behålla eller vill du helt återgå till dina gamla vanor?

Du väljer själv. Men använd din skattkista som motivation

Den här modellen går att applicera på det mesta från alkohol, godis, luncher, “in app purchases”** hyrfilm, ebay, wish, itunes, google play etc. Den fungerar bästa på så kallade mikrotransaktioner, dvs de som du gör utan att det märks och där pengar knappt hanteras utan det är knapptryck som styr köpet.

Som alltid vid en förändring så är det du själv som står för viljan att förändras. Det bygger på att du inte ljuger mot dig själv. För den som har hamnat i ett beroendebeteende eller använder shopping som glädjekälla kan det behövas andra metoder.

* = En klassiker inom visualisering är att sätta upp ett bildkollage av det du vill uppnå på en plats du ser ofta. På så sätt skall du uppmuntras till att slita för det du vill.

** = IAP (köp i appar) är ganska lätt att trilla dit på. I många fall så börjar det med 7-20 kr och efter första köpet är det lätt att helt plötsligt lägga 200 kr på ett köp utan att reflektera över det.

 

Leave a Reply