TechCrunch rapporterade nu i dagarna om den lilla indie utvecklaren GAMEized som nyligen släppt FingerKicks i Apples Appstore.

http://techcrunch.com/2011/07/15/case-study-how-piracy-destroys-app-profits/

I korthet: ” The folks at GAMEized were proud. They had produced a great iOS soccer (football) game called FingerKicks, built it with full HD support, and waited with bated breath as soccer fans in country after country began to pick up on the title.

But things weren’t looking very good. According to Apple’s own sales data, first day sales hit $97 while day after day they saw lower and lower sales. Things leveled off and rather than depend on Apple’s numbers they decided to check out the Game Center leaderboard. To their astonishment, suddenly 5,000 people picked up the game over the weekend. They were over the moon.

Even at 99 cents, 5,000 players meant a nice chunk of change. They waited for Apple’s official sales numbers and realized the sad truth: only 160 purchases were registered that weekend.”

Det som hände var att FingerKicks kom upp I Apptrackr, som är en del av IOS scenen där man jailbreakar sina device och får större frihet. En annan sak man kan göra är att ladda ner appar gratis.

Då över 5000 pers låg på game center så kan man tycka att några borde ha köpt spelet, men ungefär 90% ! valde att sno det. Spelet kostar alltså 99 cent. Inte ens en tia. Iphone användare lägger tusentals kronor på telefonen, ännu mer pengar på abonnemanget men kan sedan inte betala 7 kr för ett spel man vill spela?

Sjukt beteende. Om det är representativt för mänskligheten eller om det bara är iphone användare som beter sig på detta sätt, det vet jag inte

Mer att läsa:

http://www.redmondpie.com/pirated-iphone-apps-dominate-leaderboard-on-ios-game-center-case-study/

http://www.macgasm.net/2011/07/18/opinion-pirated-iphone-apps-flooding-game-center/

Det förvånar faktiskt mig, att en 99 cent app stjäls på det sättet. Vad är det som driver folk? Är det så att mentaliteten “allt skall vara gratis” har gått så långt? Eller är det så att man gör det bara för att det går? Devisen att många “testar” appen genom att ladda ner den “gratis” först tror jag inte en sekund på.

App store gör det ju enkelt att shoppa. Det är inga svårigheter med tillgänglighet, installation, betalning etc så vad är det som driver folk att bete sig på det sättet. I vanliga fall brukar ju det vara diskussioner om att filmen/musiken inte släpps över hela världen samtidigt, att det är för dyrt, att det är jobbigt att beställa etc etc. Så är ju inte fallet här.

Men frågan är, det här är ju en app från en liten utvecklare. Är detta något som är mer utbrett? 90% valde att stjäla den här appen. Hur stor skillnad är det mellan game center leader boards och topplistorna i appstoren egentligen?


Leave a comment

Leave a Reply

%d bloggers like this: