Årets bästa träningstips

Träningslära gör det igen. Dunkar in en sanning så oemotsäglig att det nästan blir lyreskomik av det hela. Kolla här:

Om du vill få mer muskler så gå till gymmet och lyft tunga vikter tills du blir trött och gå sedan hem igen, upprepa 2-3 gånger i veckan, höj vikterna om de blir lätta och sen fortsätter du så över flera månader.

Svårare än så är det inte. Trots att gymkedjorna lanserar allt fler “klasser”, trots att det kommer nya träningsformer varje dag. Gör det du vill bli bättre på. Gör det några gånger per vecka. Fortsätt med det i månader. Rinse and repeat. Just fo it. Du behöver inte hänga i snören, ligga på bollar eller hålla konstiga positioner i minuter. Favorit i repris från brotips:

Läs hela inlägget på träningslära, jag garanterar att du kommer lära dig något!

Det är lite intressant att egentligen behövs det inte så mycket mer än de klassiska styrkeövningarna om man vill bli stark. Klassikerna är knäböj, marklyft, bänkpress, axelpress och skivstångsrodd. Keep it simple. Testa de här övningarna på gymmet. Lasta på några vikter (inte för tungt) och prova. Du kommer märka att du blir betydligt mer anfådd och svettig av de här övningarna, gissa varför? Klassikerna tränar väldigt stora delar av kroppen på samma gång, så det behövs inte fler övningar än så här.

Vill du ändå pinpointa specifika muskler så kan du självklart göra det. Klassikerna ovan kör du först och bränn nästan all energi på dem. Sedan tar du lätta vikter, fokuserar på teknik och rätt rörelse och slaktar de sista muskelfibrerna.

Ryck och stöt är två riktigt effektiva övningar med, men de kräver en hel del för att kunna utföras säkert. Därför är det bättre att öva dem utan vikt (till exempel med ett kvastskaft) och helst med en kunnig person som står bredvid och hjälper dig med tekniken första gångerna.

Min egen träning då? Tackar som frågar (vad nu det betyder…)

Axeln följer med stegringen i vikter på gymmet, och den enda övningen som är smärtsam numer är bänkpress. Fast smärtan dagen efter har gett sig och det börjar kännas som att “kramas i pyjamas” planen håller, dvs bjj och grappling återstart i augusti. Ser fram emot det sjukt mycket. Lite för mycket tror jag. Skaderisken är enorm när man börjar med kampsport igen. Hjärnan vill mer än vad kroppen tål och då är det lätt att knäcka, bända eller slita något för mycket.

Löpningen är pausad just nu, är inne på andra veckan. Får hjälp av naprapat och ortopedtekniker på Ortopedia för att fixa till inlägg, skor och fötter. Smärtan och svullnaden har lagt sig, och jag börjar hitta lite styrka i foten. Känner att jag behöver träna upp musklerna i foten, så någon form av balansövningar skall jag lägga till. Är dessutom sugen på ett löppass, kanske blir ett lugnt pass på lördag för att känna av foten.

Jag har faktiskt lite ångest vad gäller löpningen. Frågan är om det går att ta igen de här två veckornas ofrivilliga uppehåll. Min examensdag för löpningen är i början av augusti…

Dessutom hör jag grusvägsracern väsa ute i förrådet. Börjar bli sugen på att cykla igen… Egentligen vill jag ut i skogen och röja med stålhästen, men den är sorgligt svårreparerad. Skall göra ett sista ryck med den inom kort.

På viktsidan ligger jag bra till. Plus 2 kilo. Och eftersom skärpet ligger på samma hål som tidigare så vet jag att det inte är fettcellerna som ökat. Har en bit kvar till målet, men det är ett långsiktigt mål så jag är nöjd med att det rör sig åt rätt håll. Jag var lite orolig att kombinationen med att Partypinglans renlevnadsperiod var över kombinerat med pausen i löpningen skulle ge fel resultat, men strong lift sessionerna på gymmet ger resultat på rätt sätt.

 

 

Leave a Reply