Att gå den smala vägen…

Ja, eller att hitta den snabba vägen för cykling rättare sagt. Nu är siktet inställt på en lång cykeltävling nästa sommar, och jag skall börja väcka cykelmusklerna till liv igen.

Så vad passar då bättre än att cykla till jobbet?

I mitt fall så är det lite väl långt att cykla Västerhaninge – Arlanda (inte i kilometer men tidsmässigt tar det alldeles för lång tid) så jag cyklar till centralen och tar Arlanda Express därifrån

Från Farsta, förslag 1 (den väg jag cyklat förut)
Magelungsvägen, till Älvsjö och Rica Talk, åbyvägen ner till Södra länken och Årstaberg. Därefter liljeholmsbron, västerbron, kungsholmen, kungsgatan och sedan framme.
Det är 17,9 km från Magelugnsvägen/väg 271.
Resväg 1, via kungsholmen

Ett alternativ kan vara att ta vägen över Söder istället, så att efter liljeholmsbron blir det in på Hornsgatan, Slussen, Skeppsbron, helgeandsholmen och sedan in på Vasagatan.
17,3 km blir det.
Resväg val 2, via söder och slussen

Den “rakaste” vägen från Farsta blir att följa tunnelbanan via pepparvägen till Hökarängen, sedan Lingvägen till Gubbängen och Tallkrogen. Vidare på gamla nynäsvägen och sedan pastellvägen och hammarbybacken fram till Skansbron, ringvägen, götgatan och sedan via slussen etc.
13 km blir det.
Resväg 3, den raka vägen

Frågan är vilken väg som går snabbast, och som jag kan hålla högst fart på? Lite tveksam över slussen routen, men nu i höst så slutar de flesta vackert väder cyklister att cykla, och det är bara pendelkrigarna som är igång. Farten är högre, och man slipper vinglingar och inbromsningar i alla fall.

Vägen till Farsta är ganska enkel, och utan alternativ. Först ut från Åbylund, Jordbro, Haninge och sedan in på gamla nynäsvägen/väg 271 förbi Skogås och Trångsund där Ga Nynäsvägen byter namn till Magelugnsvägen (fortfarande väg 271 dock). Därefter är det dags för de olika rutterna.
Den vägen är 18,1 km.
Resväg till Farsta

Det betyder att min jobbpendling Blir som kortast 31,1 km och som längst 36 km. Enkel resa. Bon voyage!

20110814-131135.jpg

Lite kul är det bara hur Google Maps förändrat världen. När jag arbetade på Siemens i Solna så pendlade jag med cykel. För att planera resvägen då gick det åt två telefonkataloger och en cykelkarta, och det kostade ca 279 kr (för cykelkartan). Nu kan man sitta och dra streck på en karta i daton och direkt få längden på rutten samt att den automagiskt väljer “bästa rutten”. Klart fashinerande…

Här har du lite intressant läsning om kartans historia och hur kartor skapades innan google/hitta/eniro bilen åkte runt och fotade omgivningarna.

Leave a Reply