Bilar och cyklister samarbetar i Stockholm?


Robert Collin (känd motorjournalist på aftonbladet) har testat att cykla i Stockholm.

Kommentarerna på aftonbladets site visar som vanligt vilka läsarna består av, men det roliga är att han faktiskt testat hur det är att cykla, han som oftast sitter i en bil.

Slutsatsen är klockren:

Bilister och cyklister samarbetar bra enligt Collin

Jag köper det, för Stockholm är en oerhört enkel stad att cykla i. Visst, det finns bättre cykelstäder (som Köpenhamn) men testa att cykla i New York, New Mexico eller Kairo.

Många av de kommentarerna jag sett (på Aftonbladet, Twitter, Facebook) klagar på Collin och kallar honom för trafikfara. Collin vinglar nämligen en del för han kör så långsamt att han har svårt att hålla balansen. Han svarar i mobilen när den ringer.

Vad är problemet? Trafikfarligt blir det på riktigt när det kommer ärkenötter som inte håller uppsikt och skall stressa förbi, trots att de ser att det är en ovan cyklist. Det är de som inte visar hänsyn och inte har koll som är riktigt farliga!

Collin blir omkörd av en budcyklist på cykelbanan, och dryftar sig då att kalla ett visst släkte av cyklister för racercykelvelodromer typen. Med den farten Collin håller så får man vänja sig att bli omkörd helt enkelt.

Men det finns några problem med cyklister som Collin inte tar upp. Framförallt är det trafikregler som inte verkar gälla för cyklister, och att komma fram är viktigare än att visa hänsyn. Det bygger ett förakt som resulterar i att medtrafikanter blir mottrafikanter, och att respektlöshet och i vissa fall även hat byggs upp. Det resulterar i en dålig trafikmiljö.

Men som vanligt tycker alla att det är lättare att gnälla på någon annan än att faktiskt göra något själv.

Leave a Reply