Kategorier
Livet

Bra att Vän Av Ordning skyddar Svenskarna mot lustans kättar och annat synderligt

20110815-185020.jpg

Läser på HD.se att två reklamkampanjer har slagit rekord, i antalet anmälningar till reklamombudsmannen (RO)

Gissa vilka det är?

”Otrohetssiten” Viktoria Milan är den ena, och deras kampanj har väl få glömt. Diskussionerna gick heta på både twitter och facebook. Medelsvensson förfasade sig över fräckheten att ett företag bejakade att man skulle vara otrogen.

Den andra var klädkedjan Jack & Jones som sålde herrkläder med lättklädda kvinnor. Det är tydligen ok med lättklädda kvinnor i parfymreklam, kvinnor som i lusta vrider sig och stönar och gnuggar läpparna mot ett fallosformat rött objekt (dvs läppstift, clam shine eller vad sjutton det kallas) eller liknande när produkter skall säljas till kvinnor. Men när man använder mer eller mindre nakna kvinnokroppar för att sälja kläder till män, då rasar svenssons igen. Ve dig, som med synden som lockelse skall kräma på oskyldiga män produkter de inte behöver.

De stackars satarna kan ju inte skydda sig, och detta gäller bägge kampanjerna. Det förstår ju vem som helst att så fort någon sjunger lockrop i reklam så försvinner det personliga ansvaret. Alla moraliska, etiska och personliga övertygelser tvättas bort som pollen i ett sommarregn. Kvar står den herren som inte klara av att säga nej, utan han shoppar loss på Jack & Jones tilsl han får vara med i Lyxfällan.

Och de som får syfilis, hemorojder och gonorre kan inte skylla på att den var aldrig inne. Är man så sopig att man vill ha en affär utanför sitt förhållande, och hemlighålla det för sin partner, då kommer man vara otrogen, oavsett om en webbsite kör reklam för det eller inte.

Skärpning, personligt ansvar kallas det. Tack o lov friade RO Victoria Milans kampanj, och jag hoppas verkligen att de friar Jack & Jones med. Personerna som anmäler kampanjer som dessa, gör vad alla andra gör istället. Skit i att använda deras produkter. Utnyttja din konsumentmakt och ge dem inte en krona om du nu stör dig på dem. Och vill du vara extra duktig skriver du ett sakligt brev med bra argument där du förklarar varför du inte uppskattar deras reklam (eller annat med deras företag) och SKICKAR TILL FÖRETAGET! Så svårt är det inte att ta ansvar.

Sluta upp med lappar som ”vän av ordning” undertecknat, och påståenden som att ”din morsa jobbar inte här”. Ta ansvar och se till att skapa förändring istället för att knyta näven i byxfickan och muttra bakom ryggen på folk.

Bilden i början av inlägget orsakade massiva protester på 70talet.

Kommentera