Chins, pullups, pushups och armhävningar

Vi har haft lite diskussioner om chins, pullups, pushups och armhävningar så här är mitt svar på den diskussionen.

Chins (chin up eller chin-up)

Görs genom att man håller i en stång (vanligen) som är över huvudhöjd. Fatta stången med handflatorna mot dig och med axelbrett avstånd.

Pull ups (pull up eller pull-up)

Görs genom att man håller i en stång (vanligen) som är över huvudhöjd. Fatta stången med handflatorna från dig och med axel+överarmsbrett avstånd.

I chins kommer biceps att hjälpa till mer än vid pullups, vilket gör att de flesta upplever sig starkare i chins. Kan man göra 10 chins klarar man ofta 6 pull ups. Men det varierar från person till person.

chins/pullups används som svenska benämningar på övningen med. Skillnaden mellan övningarna är alltså hur du håller händerna. Räckhäv är den klassiska svenska benämningen på övningen.

Räckhäv/chins/pullups aktiverar de dragande musklerna och är framförallt en övning för latissimus dorsi och biceps

Här är en bra video om chins/pullups:

http://www.youtube.com/watch?v=WbYQ-b3hJO0 (del 1)

Armhävningar (pushups, push-up)

Armhävningar, eller pushups som de också kallas för, går ut på att genom att hålla handflator och tår mot underlaget häva upp kroppen på raka armar (armhävning). Kroppen skall hållas helt rak (horisontell) och rörelsen uppstår i axlar och armbågar.

Pushup är en ganska bra beskrivning på rörelsen, man ligger på golvet och “push up” sin kropp (eller häver upp den) på raka armar.

Beroende på hur du håller händerna så varierar belastningen på musklerna. Håller du händerna rakt under armhålorna tränar du främst baksidan av överarmarna. Den lite bredare armhävningen tränar även bröstet och armarna, medan den bredaste ställningen främst är en bröstövning. Växla helst mellan de tre varianterna regelbundet.

Här är en bra video om pushups/armhävningar

http://www.youtube.com/watch?v=MaYcLLyfdx8 (del 1)

Pushups och armhävningar är samma övning men med olika namn. Pullups och chins är samma typ av övning, men med olika grepp och som tar lite olika.

Alla övningarna kan varieras med olika typer av grepp och tränar då olika muskler mer eller mindre, men på det stora hela så är det så här det fungerar. Frågor på det?

 

Leave a Reply