Skall du hålla i en tävling på facebook? Gillar du att tävla på facebook?

Har du blivit lurad av en tävling på facebook? Är du aldrig med i tävlingar på facebook för det är bara spam?

Ledsen att jag inleder med ett frågebatteri som taget från Guantanamo bay, men faktum är att just tävlingsbiten på facebook är ganska sörjig. Det är få som kan reglerna för hur en tävling skall genomföras, det är färre som bryr sig och det är många som luras att tro att de faktiskt är med i en riktig tävling när allt man gör är att i princip sälja ut sin digitala själ. Och är det en riktigt bra scam så har man dessutom sålt ut sina kompisars digitala själar med.

Så här skall det gå till om man följer reglerna:

Men det är få som gör det, och det leder i slutänden till att facebook som plattform öppnar upp för väldigt intressanta scamförsök.

Så här fungerar en typ av Facebook Scam:

http://www.troyhunt.com/2012/11/disassembling-woolworths-facebook-scam.html

Det är en typ av scam som ser ut som en facebook kampanj, men bara renommesnyltar på facebook och får det att se legitimt ut med gilla knappar, profilbilder och annat, men det är så löjligt enkelt att göra att enbart detta är faktiskt en varningsklocka i sig.

En annan scam är den där det ser ut som en legitim avsändare, men när du signar upp för tävlingen så godkänner du att företagets samarbetspartners kontaktar dig. Grattis! Speciellt om du dessutom har ditt telefonnummer på din facebookprofil. Du har nu öppnat upp för att bli kontaktad via epost och telefon av kanske hundratals reklam/spam/undersökningsföretag. Om du har nixat din telefon så är den numera avnixad!

Den tredje typen är den där man vill samla in kontaktinformation samt information om aktiva användare. Accessa din kontaktlista betyder egentligen att ge någon du inte känner rätt att kopiera hela din kontaktlista, med alla dina kontakters kontaktinformation såsom du ser den när du går in på facebook.

Vad kan du göra då? Ibland kommer ju det där “gilla och vinn” erbjudandet från företaget du följer, som du litar på och vars produkter du verkligen vill ha.

Jag har en speciell mailadress som jag använder för den typen av erbjudanden. Då smittar jag inte ner mina riktiga epostadresser om det skulle visa sig senare att siten börjar spamma. Genom lite internet savvy smartness så kan jag avgöra vilken site det är som skickar spam, och då ställer jag in så att alla mail som kommer från det företaget skickas tillbaka till företaget.

Du kan också ha ett till facebook konto som du använder för att vara med i tävlingar och liknande. Helt utan din riktiga kontaktinfo och utan dina facebook vänner.

Sist tar jag det sunda förnuftet. Det jobbiga, där du måste tänka själv.

1. Brukar det här företaget agera så här?

Ta tillexempel iphone5 scammen som rullade på facebook innan iphone 5 lanserades. Apple brukar aldrig lotta ut en produkt som inte släppts än. Apple släpper aldrig ut marknadsföringsexemplar av deras osläppta produkter, så varför har då en okänd firma i Sverige utlottningar av iphones?

Svaret var enkelt, för att lura in dig i deras spamekosystem.

2. Är det några som kommentaret kampanjen?

Ofta finns det kommentarer på facebook, eller så googlar du. För ett tag sedan rullade “vinn en matkasse” kampanjen på facebook. Det var också en scam. 400+ kommentarer skällde ut dem för att vara spammare, lurendrejare etc. Men ändå gillade och delade folk deras kampanj vidare. Just för att det är så enkelt. Klick, gillat. Klick, klick, utdelat till alla som förljer en på facebook.

3. Är det något som inte stämmer?

Seriösa företag som kör riktiga tävlingar använder sina “riktiga” domännamn, typ ica.se/kampanjnamn eller en facebooksida facebook.com/vattenfall och inte vinnpresentko.rt eller fbook.ru/trevinnarevinnerenmiljon eller liknande

Ofta så är renommesnyltarna duktiga på att få det att se ut som att det till exempel är just ICA som är avsändaren, med bilder och texter som känns som ica. Men just domänen brukar vara det som man har svårt att få till på ett bra sätt.

4. Är det för bra för att vara sant?

Klassikern: är det för bra för att vara sant så är det för bra för att vara sant. Lyckas du få en facebook kampanj att passera punkt 1, 2 och 3 här ovan, så är det läge att ta på sig de kritiska glasögonen och verkligen fundera. Varför gör de det här? Vad vinner de på det? Du kommer ganska snart på om det är för bra för att vara sant!

För att ett spamutskick skall vara framgångsrikt så behövs ungeför 10-50 miljoner epostadresser. Folk går på vad som helst som kommer i eposten. Ett facebook scam är 50 gånger mer framgångsrikt, så det behövs inte särskilt många som klickar gilla. Det här är en av facebooks större utmaningar, hur man skall komma tillrätta med scams. För det renommesnyltar och förstör inte bara FBs varumärke utan också andra välkända varumärken som dras ner i smutsen.

Facebooks hjälpsidor är bra, använd dem: http://www.facebook.com/help/scams

Dessutom är google din vän, oavsett om det gäller scams, phishing, hoax eller annat.

Googlar man “ica facebook scam” så får man ungefär följande resultat: http://www.google.se/search?q=ica+facebook&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=en&client=safari#sclient=tablet-gws&hl=en&safe=off&client=safari&tbo=d&q=ica+facebook+scam&oq=ica+facebook+scam

Tvivlar du nu på att det är något lurt? Tänkte väl det.

 

Leave a comment

Leave a Reply

%d bloggers like this: