Personligen så brukar jag skämta om att jag har svart bälte i att sova. När jag lägger huvudet på huvudkudden så somnar jag direkt.

Sovrummet för mig är en plats där man sover. Inte som delat arbetsrum, inte som förvaringsplats för halvfärdiga projekt (vem vill dela sovplats med massa “måste” och “borde”?).

Har du svårt att sova finns det några enkla steg att börja med. Se till att det är mörkt. Se till att det är välventilerat. Se till att det är svalt.

En sak som många gör är väldigt tydligt på facebook/twitter. Först säger de att de borde gå och sova. Sedan säger de godnatt. Sedan kommer massa länkar från youtube, DN, Aftonbladet och allt möjligt annat. Sedan kommer klassikern “blää, kan inte sova” och efter det ser man att de kommenterat allt som skrivits.

Så här är det, flödet på facebook måste inte läsas. Du behöver inte läsa allt som postas av dina vänner. Framförallt så bör du inte ligga med mobilen i sängen, för din hjärna kommer spinna igång när du läser, tittar, tänker och skriver. Du har ju redan skannat av twitter och facebook innan du gick och la dig, så du behöver inte göra det igen!

Har du svårt att somna så prova det här. Ligg bara still, i mörkret. Lyssna på dina känslor och fundera på vad det är för känslor. Lägg alltså inte vikt på _varför_ du känner som du gör, utan bara på vad det är för känsla. Det är inte farligt att ligga still i ett mörkt rum och bara finnas.

En annan bra teknik är andningsövningar. En av de enklaste andningsövningarna är att andas långsamt, på ett sätt som du tycker är bekvämt. Fokusera enbart på att räkna dina andetag. Börjar på 1 och när du kommer till 10 så börjar du om från 1. Och tänk inte på något annat än andningen. Så fort tankarna springer iväg så styr du tillbaka dem till andningen.

Vill du prova något annat så finns det sömnkurser att köpa. På 6 veckor så får man resultat! Jag har ju iofs inte provat själv, men provar du får du väldigt gärna berätta hur det fungerar. Vore kul att veta hur det gick!

Så här skriver Sömnkuren.se själva om programmet:

Programmet vänder sig till dig som lider av så kallad insomni, vilket innebär svårigheter att somna, nattliga eller för tidiga uppvaknanden eller en känsla av att inte vara utsövd.

Det låter ju bra i alla fall.

 

Leave a comment

Leave a Reply

%d bloggers like this: