How You Doin
How You Doin

Träning tycker jag är fascinerande. När man håller på och är inne i det är det enkelt att hitat tid. Klockan går i lagom takt, man hinner med och man har energi.

Men när man sedan av olika anledningar trillar av tåget, då är det sjukt svårt att komma igång igen. Kroppen känns trött hela tiden. Hjärnan är sirapsseg och soffan ropar lockrop så fort man kommer nära hemmet.

På TV är det i princip bara skit, men trots det så flippar man mellan alla möjliga kanaler och tittar på en repris av ett program som man inte ens tyckte var bra första gången.

Jag tycker hjärnan är jätteintressant på det sättet. Direkt när man blir lat så sitter det, det är en vana man inte behöver lära sig. Men att motionera eller lära sig ett nytt språk eller en ny färdighet, det försöker hjärnan konstant hitta undanflykter för att slippa. Märkligt är det!

Vissa människor har ju sådant pannben att de klarar av att rycka ur sig ur en sådan situation, och kliva på träningståget igen, med allt vad det betyder med motivation, släpa träningskläder, prioritera och komma i tid. Men för alla andra då? Dom som efter en långre (eller kortare) tids bortavaro dunkar in 6 timmar träning första veckan när man börjar träna och sedan blir småskadade och sjuka så de inte kan träna och sedan upptäcker hur lätt det är att äta nötter i soffan framför “Biggest Loser” istället för att träna. Eller utveckla sig själv. Eller göra något annat som leder till något, istället för att sitta på hela ryggen i soffan och bara slösa bort sin tid.

Känner du igen dig? Det jag tänkte beskriva är hur du kommer igång igen, och bra sätt att tänka så att du i slutänden faktiskt fortsätter med det du förutsätter dig

Det börjar med att du bestämmer dig. Bestämmer dig för att det är värt det.

Disciplin
Disciplin

Att det inte är intressant att titta på Dirty Jobs som repriseras för tredje gången eller liknande utan att du  faktiskt tänker göra det. Att du vill lägag undan andra saker. För alla människor har lika mycket tid, så är det bara. Alla människor har 24 timmar per dygn att disponera. Eller 1440 minuter.

Det som räknas är hur du använder tiden. Du hinner, så enkelt är det. Frågan är vad du väljer att göra, och hur du prioriterar.

Så jag förutsätter att du tänker göra det du förutsatt dig, oavsett om det är att lära dig att teckna eller att fäktas eller något annat.

Jag har en inspirationsbild som bakgrund på min ipad – med texten:

If you really want to do something.

      You will find a way.

   If you don´t.

            You will find an excuse.

 

Jag tycker den är väldigt talande. Om du inte vill, då kommer du hitta en undanflykt. Fundera på det.

Men för att komma igång är det viktigt att du tar första steget. “Ett enda steg är början även på den längsta resa” finns det ett kinesiskt ordspråk som brukar citeras i sammanhanget. Men det stämmer så bra. Börja enkelt. Lätt. Överkomligt. Jobba dig vidare från det.

Ett av mina favoritordspråk är “vet du hur man äter en elefant? I väldigt många små portioner” Lägg ihop de två ordspråken. Med ett enda steg kommer du inte särskilt långt. Men med många små steg kommer du hur långt som helst.

Att sätta mål
Att sätta mål

Det är därför du behöver sätta mål. Första målet är att ta första steget. Andra målet är att ta nästa steg. Tredje målet är att ta reda på hur långt du vill gå. Fjärde målet är att utvärdera att du är på rätt väg. Därefter brukar det gå av sig själv.

Men nog av det filosofiska kraffset, down to earth nitty gritty betyder det här:

  1. Bestäm dig att du vill göra det
    “Jag vill börja träna (på gym till exempel)!”
  2. Börja en gång – bara en gång, utan annan förutsättning att det är en framgång att du gör det första gången.
    Gå till gymmet, kör ett pass som går igenom hela kroppen. Gå hem och var stolt!
  3. Gör det en gång till. Målet är att bara göra det ytterligare en gång
    Självklart kommer du ha träningsvärk och känna dig stel och inte alls vara sugen på att träna. Det är just då du skall gå tillbaka till gymmet och köra ett pass till. Alla de där negativa tankarna och känslorna är tecken på att kroppen vill ha kvar latmasken.
  4. Behöver du någon speciell motivation eller mål för att fortsätta? Sätt i så fall dessa
    Fundera igenom, varför tränar du på gym? Slippa ha ont i ryggen? Få snygga biceps? Ragga? Eller vill du bara bli starkare. Sätt mål utifrån det, på sin enklaste nivå räcker det att du skall köra två pass i veckan. Börja enkelt och långsamt och öka allt eftersom så slipper du skador
  5. Utvärdera hur långt du kommit, vad du behöver göra för att fortsätta mot ditt mål
    Har du fått mindre ont i ryggen? Har dina biceps blivit snyggare? Har du fått hugg? Har du blivit starkare? Ganska enkelt att mäta, speciellt om du satt bra mål.

 

Men det viktigaste är att börja. Ta första steget. Utan att tänka på att det är en elefant du skall äta upp. Sedan tar du ett steg till och ytterligare ett steg och ytterligare ett steg. Till slut har du kommit en bra bit på resan – och helt magiskt så känns det inte så lockande längre med en chipspåse i soffan en tisdagskväll framför House.

Du kommer kanske till och med fundera på att ta ett träningspass istället för att titta på tv. Eller träna på pianot eller något annat som du håller på att lära dig.

Så får man kroppen att glömma bort hur skönt det är att lata sig. Men det är hårt jobb och kräver massa övertygelse.

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

Leave a Reply

%d bloggers like this: