Kategorier
Nytt

Matfotande, näringsmängd och bygga muskler

Som du vet har det varit ett himla matfokus här hemma ett tag. Målen är intressanta, jag vill bygga på mig ca 10 kg och Partypinglans mål är ju att gå ner i vikt.

Mat har alltid varit njutningsfullt i mitt liv, och jag har länge varit van att i princip äta hela dagarna. Jag älskar fikabröd, jordnötter, naturgodis och öl och äter/dricker det mycket och gärna. Min kropp har en himla förbränning, för utan att ens försöka så har jag ca 9% kroppsfett, och väldigt lite bukfett.

Orättvist? Kanske. Men å andra sidan så behöver jag kämpa som ett djur för att gå upp i vikt.

Nu har jag i nästan 1 månad fotat allt jag ätit, och lagt upp bilderna på http://didieatthat.posterous.com
Ett roligt experiment, men nu börjar jag tröttna. Jag har etablerat vanan att äta fler mellanmål bland annat.

Men nu är det dags för nästa steg, nämligen att analysera det jag äter. Dels har jag 30 dagars data på matbloggen, så nu är det dags att kolla fett/protein/kolhydrat fördelningen och att totala mängden är rätt.

Jag hittade ett verktyg som verkar riktigt intressant, nämligen http://dailyburn.com webbplatsen verkar bra, men tyvärr så har de bara en iphone app (korkat). Den fungerar på paddan så det är inget problem, men foodscan funktionen försvinner dessvärre.

Photo

Nackdelen är att man måste vara så otroligt noga. Varje måltid skall matas in, och det blir precision på grammet. Inte riktigt min stil, och jag kommer inte orka hålla på med det särskilt länge. Tänkte ta en vecka för att vänja mig och att få in de basvarorna vi brukar äta. Sedan tar jag en registreringsvecka och ser vad jag kommer fram till.

Troligen visar det sig att jag underskattar mitt näringsintag, och att jag ligger lite högt på fettintaget, men det är inget större problem. Men det blir ett himla jobb att få in allting jag äter i dailyburn…

I dailyburn lägger man in sitt ätande, sin träning och massa annat.

Min dailyburn profil kan du se här: http://dailyburn.com/locker_room/mrhandley

3 svar på ”Matfotande, näringsmängd och bygga muskler”

Jag tror att tricket är att dels äta matlåda på lunchen så man vet vad man petar i sig, men också att äta hyffsat lika råvaror. Går ju att kombinera olika, men det blir enklare när man väl lagt in det.

Hahahaha….nä så långt har vi inte kommit 😉 haha, det var riktigt roligt ju….Får äta onyttigt som ex. godis, bakverk, glass, chips 2ggr/v. Så det kommer bli fre o lör den här veckan tror jag 

Kommentera