Mellandagarna, hörbarhet noll och hur många kalorier får du i dig om du äter ett vedträ?

Mellandagarna har verkligen varit helt off för mig. Började med nya styrkeprogrammet den 2/1 och booom sa det så blev jag tokförkyld. Enligt Occams (programmet jag kör) så skulle jag ha två vilodagar och sedan kör träningssett b.

Inte lätt när kroppen producerar mer snor än vad man kan bli av med och det känns som en bergsbestigning att ta sig upp på övervåningen. Därför blir det vila tills förkylningen gett med sig.

Photo

Förutom att ligga nerbäddad i soffan och titta på film så har jag lyckat läsa en hel del forskningsrapporter (och kolla bjj tekniker).

Att läsa forskningsrapporter handlar dels om att hitta saker som man är intresserad av, men också att gå igenom dem kritiskt samt att leta efter kommentarer och/eller annan forskning som motsäger den första.

Högt på läslistan har proteiner, träningens påverkan på kroppen och näring legat. Ett annat ämne jag plöjer just nu är matens energiinnehåll, dvs kilokalorier, eller kcal som det förkortas.

Kcal är ett gammalt mått på energi som jag börjat ifrågasätta på sistone. Vet du hur man mäter energiinnehåll i ett livsmedel? Man eldar upp det, och mäter värmeavstrålningen. Ju högre avstrålning, desto högre energiinnehåll, dvs mer kalorier innehåller livsmedlet.

Elda upp 100 g gurka, du får ett värde. Elda upp 100 g oxfilé och du år ett annat. Nu kommer tvisten, elda upp ett vedträ så får du en himlans massa värmeavstrålning. Men inte betyder det att du år i dig fler kcal om du äter 100 g vedträ?

Det hela beror ju på vad kroppen kan göra med det du stoppar i den. Återkommer med flera inlägg om detta framöver, men det är en intressant tanke, eller hur? Det finns en hel del forskning som stödjer detta, bland annat några intressanta där man gett deltagarna mat med samma kcal mängd, men med bara fett, protein eller kolhydrat innehåll, och därifrån observerat vikt och prestationsförmåga. Skillnaden är markant!

Saknar du inläggen med brasiliansk jiu jitsu? Det kommer mera, jag lovar! Brukar skriva om det jag tränat, men eftersom det inte blivit någon bjj träning på ett tag så känns det lite fånigt att skriva om det. Däremot så har jag samlat på mig flera bra tekniker att testa på sparringen, alla ganska basic och utan massa specialeffekter. Skall bli riktigt kul!

Nu så ska förkylningen bort, sedan är det dag för både styrkeprogrammet och fri rull på bjj center.

Leave a Reply