Ortorexi och inaktivitet

Såg du SVT Debatt? Sista debatten var mellan Jonas Colting och Yvonne Lin. Jag är lite osäker på om debattanterna var briefade om ämnet, men fredagsmyset var på tapeten.

Måste bara börja med att höja ett frågande ögonbryn. Yvonne introducerades med tre påståenden för att bekräfta hennes logos (retoriktugg för varför vi skall tro på hennes kompetens). Ett av de påståendena var att hon bott granne med Jane Fonda. Vi tappade fokus hemma i soffan över det. Jag vet inte om det var meningen att det skulle vara en “fun fact” eller vad det var, men det kändes förminskande. Omedveten härskarteknik från manusskrivare/programledare eller självvalt?

Yvonne var där för att hon skrivit en bok om ortorexi. Så här skriver de på ylabs site:

Yvonne Lin är inbjuden i egenskap av författare till boken med samma namn. För dig som inte följt den senaste tidens belysning av ortorexi handlar det om en ohälsosam fixering vid nyttiga livsmedel, som regel i kombination med överdriven träningsmängd.

Colting, han var där efter sina bloggposter 1, 2, 3 om fredagsmyset och debattartikeln i samma ämne.

Jag skrev så här på twitter under debatten

Ortorexi och inaktivitet är helt olika problem som inte borde debatteras mot varandra

För det var exakt vad de gjorde. Colting är extrem och kastar ur sig citat som “träning skall inte vara roligt” och “det är inaktiviteten som är problemet, inte träningen”. Lin var precis lika extrem och tuggade på om psykisk ohälsa, överkonsumption av träning, fysisk ohälsa etc.

Tycker annars att det finns ett mönster i det här.

Inaktiviteten är en problematik. Fredagsmyset, påskgodiset och invanda konsumtionsmönster (alkohol på helgen någon?) är ett annat och träningshetsen kan väl anses som en tidig markör/inkörsport till ortorexi.

Inaktivitet

Inaktivitet är en av de största farorna för folkhälsan. Även om man tränar. Tro inte bara mig, kolla vad TränaStyrka och Träningslära publicerat i ämnet till exempel. Det är ett oerhört problem med inaktivitet, människokroppen är helt enkelt inte gjord för att sitta när vi äter frukost, sitta när vi åker till jobbet, sitta på jobbet fram till lunch, sitta och äta, vara stilla på jobbet till eftermiddagen, sitta på vägen hem, sitta när vi äter middag, sitta i soffan tills dess att vi går och lägger oss. Och sedan har folk svårt att sova? Går upp i vikt? Får problem med leder, muskelspänningar och behöver all möjlig hjälp för att korrigera problemen inaktiviteten ger.

Det spelar faktiskt ingen roll om du rör på dig de rekommenderade 30 minutrarna per dag, eller om du plockar in en hel del vardagsmotion. De långa sjoken av inaktivitet bryter ner betydligt mer än vad motionen bygger upp!

Fredagsmys

De invanda konsumtionsmönstrena är farliga, för även de styr dig på ett undermedvetet sätt. Godis äter man på lördagar. På helgerna är det ok att överdosera med snacks, alkohol, godis och massor med mat. Man skall spara alla upplevelser till semestern. Och så vidare. Vi gjorde ett exempel hemma, med att bara äta godis 24h under påsken. Det var extremt svårt. Det är en vana, och de är otroligt svåra att bryta. Vad vi aktivt har gjort de senaste åren är att sammankoppla gemenskap med snacks och alkohol och stillasittande. Fredagsmyset. Varför kan inte gemenskap vara en heldagspromenad i skogen, med en kopp kaffe på en stubbe? Säg det till någon så får du se. Reaktionen är alltid överväldigande. Negativ. Men det är sammankopplingen med något positivt (gemenskap) med en belöning (snacks, godis, alkohol eller annan vara som överdoseras) som är det farliga.

Träningshets

Sedan kommer träningshetsen, dvs viljan att vara som de andra man följer. Sociala medier har ju gjort alla till sina egna publicister, och att skapa ett följe med likasinnade är inte särskilt svårt. Det man måste tänka på är att sociala medier är ett tvärsnitt av ens liv. Om jag delar med mig av 20% av det jag gör i mitt liv, så blir det ju 100% av mitt liv på bloggen, på facebook, på twitter, på instagram, på pinterest, på vine, på youtube etc etc. Dessutom kommer jag som publicist snart märka vad det är mina följare vill ha mer av, och då styr jag mitt innehåll mot det som de flesta vill ha. Så till slut är det som representerar mig till 100% i sociala medier kanske enbart 1-3% av det som faktiskt är jag. Det är ena sidan.

Andra sidan är de som tror att man skall ha en lägenhet som de ser ut i lägenhetsannonserna. Som tror att om man tränar som de man följer så får man samma kroppar som de man följer. Där jakten på yta och perfektion ofta leder till helt orealistiska krav. Där jämförelsen med det som man anser är perfekt blir så viktig att man inte inser att olika livssituationer och olika prioriteringar gör att det inte går att uppnå. Vanligen så suckar man över bilder i tidningar och filmer. Utan att inse att det är photoshop, smink, ljus och redigering som skapat det. Ouppnåerligt alltså. Men ett ideal som många vill uppnå.

Ortorexi

Ortorexi är extremt, det är tragiskt för alla inblandade och det är ofta väldigt skadligt. Det är skadligt på samma sätt som en problematik vad gäller sex, spel, droger, mat eller vad du nu har för preferens på missbruk. Den som är uppe i det ser det inte, erkänner det inte som ett problem. För alla runt omkring så är det uppenbart att något är fel, och för de närmaste så är det en katastrof. Psykisk ohälsa kan yttra sig på många sätt, och en sjuklig fixering kring träning och kost är bara en av dem.

Det sneda i debatten

Det jag inte förstår är varför det ena skall ställas mot de andra, varför det hela tiden skall vara något som är bättre än något annat, varför det ena är ett rättesnöre och det andra är ättestupan?

Det räcker liksom inte att vara nöjd med sin sak, utan det skall hela tiden klankas ned på “någon annan”. Det är “någon annan” som bara postar X bilder. Det är “någon annan” som äter för mycket Y.

Om det nu är ett så stort problem för dig, fundera på varför det är ett så stort problem. Varför låter du det berör dig så pass mycket. Du kan aldrig förändra en annan människa, men ändå låter du den människans beteende ta upp så stor plats i ditt liv, och så stor del av ditt fokus.

Newsflash: Det är du som förlorar på att fokusera på andra istället för dig själv!

Lägg istället energin på att förändra det hos dig själv som du kan slipa på, istället för att störa dig så mycket på vad andra gör.

Problematikpyramiden

Något som påverkar många är inaktiviteten. Sitta still, köra bil, åka kommunalt är normen. Forskningen är tydlig, det är långt mycket skadligare än vi sett tidigare.

Fredagsmyset är ett farligt sätt att koppla samman belöningscentret i hjärnan med konsumtion. Trevligt = äta/dricka. Koppla av = äta/dricka. Att samlas utan att äta eller dricka = tråkigt.

Träningshetsen är resultatet av den ytliga jakten och även det tt manproblematiserar den magiska “någon annan.

Och överst på pyramiden har vi den tragiska psykiska ohälsan, som yttrar sig i ortorexi – dvs sjuklig fokusering på kost och träning?

Inga av dessa är egentligen beroende av varandra, man måste inte gå igenom det första för att sedan hamna i det andra. Och än viktigare, de skall inte jämföras med varandra. Eller debatteras på olika sidor av skalan. För den som är i det är det ett stort problem. Inaktivitet och fredagsmys är mer accepterade “sjukdomsbilder” än vad ortorexi och träningshets är, och det gör dem möjligtvis än farligare.

Lördagsfylla med handen i chipsskålen är långt mer accepterat än skador från ett 24h lopp på cykel. Elitidrott ses i många fall som extremt och skadligt, vilket det också är. Men den stora folkhälsosjukdomen är den accepterade inaktiviteten. Men jämför dem inte, debattera dem inte mot varandra. Två fel gör inte ett rätt. Och det ena är inte värre än det andra.
Möjligtvis så påverkar det ena betydligt fler än andra, men det tar inte ut varandra på något sätt.

 

Leave a Reply