Rear Naked Choke och “Fulstrypet” – just love them! #bjj

Brasiliansk jiu jitsu är speciell. Man får inte slå. Man får inte sparka. Man får inte göra något alls av det man traditionellt gör i “vanliga” kampsporter. Går man in i valfri träningslokal där det tränas karate, ninpo, escrima, win tsun (finns många stavningar) och så vidare så smäller, slamrar och skriks det.

På ett brassejutsu pass är det tyst. Möjligen en hel del flämtanden, något skratt och kanske ett “tap tap tap” när någon klappar för att ge upp.

Så som vi tränar får man först testa tekniken för dagen – Introduktion.
Sedan lägger den “kroppen” man tränar med på mer och mer motstånd, så att först klarar man alla försök, och till sist kämpar bägge fullt ut. Under tystnad. Det kallas Isolation.

Sedan kommer sparringen, när man får testa tekniken under “full spead ahead, gung ho maties!”. Det är Integration.
Dvs man slutar inte förens tiden tagit slut eller att ens träningspartner “tappat”, dvs gett upp. Då börjar man om från början i den grundpositionen som instruktören bestämt.

Rinse and repeat på Integrationssteget till dess att träningstiden för dagen tagit slut. Igår var det fyraminutersronder. Någon annan gång är det enminutsronder. Ibland kör man tills någon tappar.

Det behövs olika taktik och olika modus operandi för de olika rondlängderna. Men hey, vet du om en sak?

Det är sjukt kul! Det är grym träning! Maxpuls och mjölksyra från början till slut, kombinerat med strategi och överblick, kombinerat med att du får det betydligt enklare om du är vig. Träning för hela kroppen. Och det går inte att slöa på träningen. Man kan inte ligga och fisköra, utan det är bara att hoppa på tåget

Hmm, jag blev visst lite vilsen, det här skulle ju handla om dagens tekniker. RNC och fulstryp.

Rear naked choke har du sett om du tittat på UFC. Här är en bra video:

Fulstrypet är en läcker teknik när man inte får in rnc:n. Man smyger in handen över halsen, i linje med axlarna. Benet som ansluter mot tummen skall pressas mot halsen. Din armbåge skall vara ihöjd med hans axel.
Smyg upp din andra hand, med handflatan uppåt, greppa handflata mot handflata och tighta upp allt mot din kropp.

Obehagligt indeed, men minst lika effektivt

Leave a Reply