Rehabträning, naprapat och återgången

Min axel har strulat rejält sedan maj (fast problemen började nog vid årsskiftet egentligen). Bicepstendonit, rotatorkuffsproblem, impingement och knas med AC leden har lett till allt möjligt strul.

Tack o lov har min arbetsgivare en grymt bra sjukförsäkring så efter kortisonspruta i senan och MR så visade det sig att naprapatbehandling var nästa steg. Jag beslöt mig för att testa Aktiverakliniken (finns i Uppsala och på Arlanda) och bokade tid med Jessica. Låt mig säga att tillfrisknandet har varit snabbt, och jag rekommenderar verkligen aktiverakliniken om du letar efter en bra naprapat.

Att ha naprapaten på tre minuters gångväg från kontoret, och en arbetsgivare som betalar för besöken är lyyyyyx!

Nu har jag kommit så långt att jag börjat styrketräna hela kroppen igen (har bara kört vänster sida under sommaren). Jag kör stronglifts programmet då det innehåller de stora flerledsövningarna och dessutom är busenkelt att komma ihåg progressen. Programmet består av de fem klassiska övningarna bänkpress, marklyft, skivstångsrodd, knäböj och axelpress där man gör tre övningar per gång.

Varje övning görs 5*5 med samma vikt, och när man klarat en vikt så ökar man med 2,5 kilo till nästa gång

Det roliga i kråksången är att det finns bra appar till både iphone och android viet gör det extra enkelt att se framgång och hålla reda på progress.

 

Leave a Reply