Det är intressant, men inte sant att man kan visa vad som helst med statistik.

Får man helt fritt utan begränsning ta fram de siffror man vill och presentera dem, ja då blir statistik bra. Men statistik är det banne mig inte.

Ta SJ till exempel, och tågtrafiken. SJ och Chatarina Elmsäter-Svärd hävdar till exempel att Sverige ligger på tredje plats i tågpunktlighet i Europa.

Etta ligger Rumänien med det smått fantastiska måttet 100% punktlighet.

Moldavien kommer på andra plats med 99,4% punktlighet.

Sverige kommer på tredjeplats med 96,9% punklighet.

Fast Rumänien och Moldavien (och alla andra länder i Europa) rapporterar siffror för 2010. Kommer du ihåg 2010? Alla tåg i hela Sverige fastnade i snömängderna. Kommer du ihåg? Sveriges siffror kommer från 2012.

Och enligt UIC så räknar man bort förseningar under 5 minuter. Fast inte Sverige. Vi räknar bort alla förseningar under 15 minuter.

För att sedan säkerställa tredjeplatsen så räknar vi i Sverige punktlighet på alla tåg (fjärrtåg, pendeltåg, arlanda express) medans övriga Europa räknar enbart på fjärrtåg (ju längre ett tåg färdas desto större är risken att det blir försenat.

Så visst kommer vi på en tredjeplats i punktlighet i Europa. Men får inte räknesättet Lance Armstrong att framstå som en novis i fuskarligan? Det här tar ju statistik till en helt ny höjd. Men det viktiga är väl att kunna säga att insatserna gett resultat.

Här kan du både läsa och lyssna om mer detaljer är intressant.

Personligen så tycker jag att statistik, ankomster och avgångar är väldigt intressant. Ur en passagerarsynvinkel så är siffran XX% av alla avgångar/ankomster på tid ganska ointressant. De flesta åker i peak, dvs i rusningstrafik. Mäter man punktlighet på alla avgångar så är det ju bara att skicka runt ett par tusen tåg när ingen åker (dvs mitt i natten). Det blir inga förseningar eftersom det inte är passagerare som skall kliva på/av och du kan köra mängder med tågsätt.

Så varför inte mäta försening när det spelar roll? Dvs när folk faktiskt åker med tågen? Och det är ju som högst tryck på tågen i rusningstrafik, så störst påverkan av ett sent tåg blir ju faktiskt i rusningstrafik. Det borde ju gå att mäta förseningsminuter per passagerare. Och kräva att det per 60 min period inte får överstiga en viss mängd.

Då har man ett mätsystem som mäter försening utifrån kundens perspektiv, och inte ett mått som skapats för att politiker skall kunna hävda att vi är nästan lika bra som Rumäniens 100% punktlighet.

100% punktlighet förresten, har du funderat på det? Alla ankomster är alltså på tid. Varje timme, dygnet runt, året runt… Jag tvivlar, för att vara ärlig.

Apropå det där med statistik… Statistik och forskningsresultat blandas ofta ihop. Det här är ett utmärkt exempel på när siffror hävdas vara statistik , men ärligt talat så har det inget med statistik att göra

 

Leave a comment

Leave a Reply

%d bloggers like this: