Nu har jag ätit och testat två olika bars, för att hitta en hygglig proteinkälla som jag kan ha med mig när vare sig kyl eller annat finns tillgängligt. Dessutom slipper man den sura doften av gammal keso vilket är trevligt 😉

Syftet är att hitta bra bars som kan vara just komplement och nödkost. De två tillverkare jag testat denna gång är Weider low carb high protein bar och Multipower 50% protein bar. Urvalet var enkelt, högsta möjliga proteininnehåll med lägsta möjliga kolhydratinnehåll.
Weider High Protein bar

Photo_1

http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/sport_traning/drycker-4/aterhamtning-4/low-carb-high-protein-bar-100-g

Det här var en rejäl bar. Tung, seg, hårdtuggad och definitivt inget som man snaskar i sig medans man utför hårt kroppsarbete. 
Men som komplement till keso, kvarg, tonfisk etc så fungerar den. Behöver inte lagras i kylskåp och långt bäst före datum gör den sig utmärkt de gånger man glömt eller inte kan äta den andra högproteinkosten som kräver kylskåp.

Kostnad: 36 kr för 100 gram, lite mindre än 1 kr per gram protein

Näringsvärdesdeklaration per 100 g

Energivärde kJ/kcal 1286/306 Protein 40 g Kolhydrater 19 g – varav socker 3 g – varav sockeralkoholer 16 g Fett 9 g – varav mättat fett 4,8 g Fiber 0,2 g Natrium

Multipower 50% protein bar

Photo_2

Om Multipowers bar kan jag bara säga en sak (i alla fall cocossmaken) och det är godis! 
Den smakar som en bounty fast utan sockret. Lättuggad är den också. Jag tror att man kan tröttna på den efter ett tag då den är så godisaktig, men som “nödkost” då det inte är ett alternativ (till exempel på seminarier, kundmöten, konsultuppdrag etc) att ha med sig andra proteinkällor så är det ett enkelt sätt att få i sig 25g protein och 12,5g kolhydrater.

Kostnad: 29 kr för 50 gram, lite mer än 1 kr per gram protein

Näringsvärdesdeklaration

  Per 100 g Per bar, 50 g
Energivärde 1453 kJ/346 kcal 727 kJ/173 kcal
Protein 50 g 25 g
Kolhydrat 25 g 12,5 g
varav sockerarter 1,8 g 0,9 g
varav polyoler 22 g 11 g
Fett 8,3 g 4,15 g
varav mättade fettsyror 5,2 g 2,6 g
Fiber 3,0 g 1,5 g
Natrium 0,3 g 0,15 g

Slutsats
Jämför man de två så ser Multipower ut att vara det bättre alternativet. Men kostnaden för 100 gram bar blir 22 kr högre än för Weiders. Weiders bar är också en bättre måltidsförstärkare/nödproviant då man blir rejält mätt på den.

Jag reagerade lite konstigt på weider baren, eller magen rättare sagt. Kände mig illamående någon timme efter det att jag åt den, men det kan ha berott på innebandyn med (massa springande fram o tillbaka).

Generellt sett så är ju rena råvaror som kyckling, biff, keso och kvarg bättre än en bar med massa konstiga saker i innehållsförteckningen, eller vad sägs om detta:

Cocos

Ingredienser: Proteinblandning (kalciumkaseinat, mjölkproteinisolat, torkat äggalbumin),
kollagenhydrolysat, 17% mjölkchoklad (maltitol, kakaosmör, mjölkpulver, kakaomassa,
emulgeringsmedel: sojalecitin, aromämnen), fuktighetsbevarande medel: glycerin; vatten,
2,8% kokosflingor, fyllnadsmedel: mikrokristallin cellulosa; erytritol, vegetabiliskt fett,
aromämnen, salt, antioxidationsmedel: tokoferolrikt extrakt, askorbinsyra; sötningsmedel:
sukralos. Innehåller laktos och kan innehålla spår av gluten, jordnöt och nötter. Överdriven
konsumtion kan ha laxerande effekt.

Men det är ju inte alltid man kan tugga i sig en burk tonfisk eller äta en kycklingfile, eller de gånger som man glömt att bästföre datumet på kvargen var för 14 dagar sedan… Då tycker jag att en proteinbar kan vara befogad, men som en del i din balanserade kost skall den inte vara.

Märkligt nog rekommenderar jag bägge, men till olika användning. Men som alltid med saker man äter, olika människor reagerar olika. Köp bägge och testa!

Join the Conversation

1 Comment

  1. Det är synd att proteinbars som dessa är så dyra i förhållande till proteinpulver eller till och med mat som har motsvarande effekt. Men ibland är det ju trevligt med en bar som omväxling eller om man får lite sötsug!

Leave a comment

Leave a Reply

%d bloggers like this: