Kategorier
Nytt

The 4-hour body – Tim Ferriss visar hur man effektivast uppnår snabb förändring

The four hour body har en extremt töntig (och väldigt amerikansk) subtitel, så den hoppar vi över.

Jag har nu läst den här boken tre gånger, helt i enlighet med hur författaren skriver att man skall läsa. Första två gångerna läste jag enligt läsinstruktionerna för de ämnena jag var intresserad, och tredje gången läste jag från pärm till pärm.

Photo_1

En sak jag gillar med 4hour body är att Tim är extremt fokuserad på att det skall vara effektivt. De tekniker, teorier och metoder han visar är inte för den som vill bli världsmästare i en speciell gren, men definitivt för den som vill ha störst resultat snabbast.

Med det sagt, vissa saker är väldigt extrema, och får säkert vissa att rygga tillbaka. Dessutom har den negativa kritik jag sett ofta tagit citat från olika kapitel och hänvisat till dem samtidigt, så att det ser väldigt konstigt ut. Michael Phelps (os medaljören) äter till exempel 12000 kcal/dag. Resonemanget i boken går ut på att det är termodynamiken i vattnet som gör att han behöver så mycket energi. När Ferriss då testar detta med isbad etc för att se om det påverkar hans energibehov så blir det konstigt när en kritiker tar upp isbad i samband med viktnedgång.
Fråga en militär dykare eller en som arbetar med professionell dykutbildning. Kolla hur mycket mat de äter så kommer du upptäcka att det Ferriss hävdar i boken är allmän kunskap.

Men som sagt, Tim är väldigt extrem, och han är sannerligen noga med att testa allt på sig själv. Man måste ha i åtanke att allt han skriver i boken verkar han ha testat själv, och det verkar som att flera andra testat det med. Men därmed betyder inte det att allt han skriver kommer fungera för alla! Människor är olika, så är det bara.

Photo_2

Köper du boken på Amazon så finns det flera sätt att läsa boken på. Jag föredrar kondor edition som jag läser på min iPad så att jag kan anteckna i boken, söka bland noteringar etc.

Så är boken bra eller dålig?
Fördelen är att den är väldigt lättläst, den är uppdelad i tydliga områden och med bra läsinstruktioner. Jag tyckte att många saker är vettiga och bra förklarat. Sedan finn det andra saker som jag kanske inte håller med om eller inte har kunskap om.

Jag håller på och testar occams protokoll som beskrivs i boken. Nu är det för tidigt att säga om den fungerar eller ej, men jag kommer utvärdera det ingående.

Som inspirationskälla och bra utgångspunkt för egenexperiment är boken utmärkt.

Boken är också extremt tydlig, med raka instruktioner, utan utrymme för egen tolkning.

Nackdelen med boken är den töntiga bititeln, författarens extrema ton i vissa fall samt att jag tycker att han ibland är för snabb att dra slutsatser (jag föredrar längre testperioder för att visa att en förändring är bestående).

Funderar du över viktnedgång, viktuppgång, att lägga på dig mer muskler, att bli starkare, att undvika skador eller bara generell inspiration så rekommenderar jag den verkligen.

Här är en direktlänk till boken: http://www.amazon.com/4-Hour-Body-Incredible-Superhuman-ebook/dp/B003EI2EH2/r…

Kommentera