Träningsappar revisited

Förut skrev jag om träningsappar, eller om jag skall vara ärlig så var det över två år sedan som jag testade massa olika träningsappar.

Jag har känt en längre tid att det är dags att göra om den genomgången fast med lite annat fokus.

Det går alldeles utmärkt att ladda ner valfri app och bara köra igång. Eller egentligen, skit i det. Se till att bara komma igång med träningen. Allt annat kanvänMen det kan vara intressant att fundera på vad du vill ha ut av din app.

Ta Moves till exempel. Den loggar steg du tar, att du springer och att du cyklar. För många tror jag att den är helt tillräcklig.

 

Den finns bara till ios vilket är synd.

Steget över en stegräknarapp i mobilen är aktivitetsloggern. Jag skrev om mina intryck av MisFit Shine och är det en logger som kan visa hur nära du är dina mål så är Fitbit, Nike plus, Jawbone Up eller Shine alldeles utmärkt.

Det triggar många att kunna se hur nära man är att nå målet varje dag, och det kan gott leda till ett extra pass av något slag. Vilket måste anses som bra.

 

Sedan finns det en hel del specialicerade appar för träning.

Zombies, run är en av dem – vilket jag skrev om tidigare. Det finns dessutom appar som gympact där man betalar om man inte tränar.

Appropå gym, för den somstyrketränar finns det så många appar att man blir trött bara att tänka på dem. Jefit är en väldigt bra, där man loggar progress och får se hur övningen skall genomföras.

Själv kör jag Stronglifts då jag gillar den typen av övningar och just nu behöver coachning i att öka långsamt på vikterna.

Utöver det här finns det hur många appar som helst. Svenska Funbeat, internationella Fitocracy, miljarders WOD och crossfit appar. Men det viktiga är verkligen inte vilken app du använder. Det viktiga är att du rör på dig. Stillasittande är ett större problem än vad man förstått tidigare, så se till att bryta upp med åtminstone promenad runt kvarteret eller liknande. Resten kommer sedan!

 

Leave a Reply